10+1 Απαντήσεις Επιτυχίας στην πρώτη Συνέντευξη

από KSM HR

Η πρώτη συνέντευξη για εργασία, η πρώτη εντύπωση, οι τρόποι που θα διαχειριστείτε τον υποψήφιο εργοδότη σας είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο και μια άκρως καθοριστική στιγμή για το αν θα επιτύχετε να επιλεγείτε για τη θέση εργασίας που στοχεύετε.

Ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς ερωτήσεις που επικρατούν στις συνεντεύξεις εργασίας; Διαβάστε τις προσεκτικά και ακολουθείστε τις συμβουλές μας αν θέλετε να είστε σωστά προετοιμασμένοι στο ραντεβού σας με την επιτυχία.

1. «Τι γνωρίζετε για την εταιρία μας;»

Στο διαδίκτυο θα βρείτε πολύτιμες πληροφορίες για τις περισσότερες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα εάν διαθέτουν επίσημη ιστοσελίδα- οι περισσότερες διαθέτουν πλέον και ιστοσελίδα, αλλά και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Εάν η εταιρία που σας ενδιαφέρει, διαθέτει καταστήματα ανοικτά στο ευρύ κοινό, μπορείτε να επισκεφθείτε ένα εξ αυτών, για να αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες, παρατηρώντας παραδείγματος χάρη τη δραστηριότητα της εταιρίας, το περιβάλλον εργασίας, τα προϊόντα που εμπορεύεται κ.ά. ‘Οσο πιο πολλά γνωρίζετε, τόσο περισσότερο θα κερδίσετε τον συνομιλητή σας. Προσοχή! Μην το παρακάνετε και δείξετε ότι επιδιώκετε να κερδίσετε την προσοχή παραθέτοντας ατέλειωτες λεπτομέρειες που δεν έχουν λόγο στην κουβέντα σας. Με μέτρο και ισορροπία, θα πετύχετε περισσότερα.

2. «Για ποια επιτεύγματά σας αισθάνεστε υπερήφανος/η;»

Καλείστε να παραθέσετε δύο ή τρία επιτεύγματά σας, στον τομέα της εκπαίδευσής σας ή της επαγγελματικής σας εμπειρίας, ανάλογα με το ποια κρίνετε πως θα εκτιμηθούν περισσότερο από τον εκάστοτε υποψήφιο εργοδότη σας και για την εκάστοτε θέση εργασίας.
Μιλήστε με συγκεκριμένα επιχειρήματα για την εμπειρίας σας και αποδείξτε τον τρόπο που οι ενέργειές σας υπήρξαν σημαντικές για τους προηγούμενους εργοδότες σας.

3. «Ποια ήταν τα σημαντικότερα λάθη σας;»

Στην ερώτηση αυτή θα πρέπει να απαντήσετε με α) συγκεκριμένες ενέργειες ή παραλείψεις σας, β) τους λόγους για τους οποίους αυτές αποδείχτηκαν λανθασμένες, γ) ενέργειες που πραγματοποιήσατε προκειμένου να διορθώσετε τα λάθη σας και δ) τι διδαχτήκατε τελικώς από αυτά.
Δεν είναι απαραίτητο να αποφύγετε να αναφέρετε σφάλματα που –όπως όλοι, έτσι και εσείς – έχετε σίγουρα κάνει κατά τη διάρκεια της προϋπηρεσίας σας. Τα σημαντικά μέρη της απάντησής σας είναι τα (γ) και (δ). Είναι πολύ σημαντικό, να αποφύγετε να επιρρίψετε ευθύνες σε πρώην συναδέλφους σας, αυτό θα είχε αρνητικά αποτελέσματα για εσάς. Περιοριστείτε μόνο στην αναφορά των δικών σας σφαλμάτων και στο τι θα κάνατε διαφορετικά σήμερα, έχοντας μάθει από εκείνα τα λάθη του παρελθόντος σας.

4. «Ποια είναι τα δυνατά σας σημεία και ποιες οι αδυναμίες σας;»

Ο συνομιλητής σας επιχειρεί εδώ να εξακριβώσει κατά πόσο ταιριάζετε στη συγκεκριμένη θέση εργασίας. Φροντίστε ώστε τα προτερήματά σας να είναι τα πλέον ταιριαστά για τη θέση, δηλαδή να αποτελούν ξεκάθαρους λόγους για τους οποίους θα προτιμηθείτε εσείς έναντι άλλων υποψηφίων.
Παραδείγματος χάρη η επιμονή στην ακρίβεια και τη λεπτομέρεια, καθώς και η ικανότητα σχολαστικού ελέγχου εκτιμώνται περισσότερο ως αρετές ενός υπάλληλου λογιστηρίου, ενώ από έναν υποψήφιο εργαζόμενο του τμήματος τηλεφωνικών πωλήσεων, θα είχε περισσότερο νόημα να αναφερθούν προτερήματα όπως η επικοινωνιακή ικαντότητα, η εξωστρέφεια, το θάρρος και η ευγένεια.
Σχετικά με τις αδυναμίες σας καλείστε να βρείτε τη μέση οδό Αποφύγετε την αναφορά σε σοβαρά ελαττωμάτα που θα αποτελούσαν αντικίνητρο στην πρόσληψή σας, και σε ανάξιων λόγου αδυναμιών ή αδυναμιών που προκύπτουν από μία επιφανειακή αυτοκριτική.

5. «Γιατί αποχωρήσατε ή γιατί θέλετε να αποχωρήσετε από την εργασία σας;»

Είναι απαραίτητο να αποφύγετε να εκφραστείτε απαξιωτικά για τον εργοδότη ή τους συναδέλφους σας, ακόμα κι αν δεν φύγατε από την προηγούμενη εργασία σας με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.
Εστιάστε στις θετικές συνέπειες της αλλαγής της εργασίας σας, αναφερόμενοι στις νέες προοπτικές εξέλιξης ή τη θετική επίδραση στην απόδοσή σας, την ανάγκη εργασίας σε ένα διαφορετικό αντικείμενο, περισσότερο κοντά στα ενδιαφέροντά σας. Στην περίπτωση όπου ο μοναδικός λόγος της αποχώρησής σας από την προηγούμενη εργασία σας, ήταν οι κακές εργασιακές σας σχέσεις, θα μπορούσατε να αναφερθείτε γενικευμένα στην ύπαρξη ενός όχι ευχάριστου περιβάλλοντος εργασίας, από το οποίο προτιμήσατε να απομακρυνθείτε ευγενικά, προκειμένου να αποφύγετε τυχόν μελλοντικές επιπλοκές.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αναφέρετε ή να υπονοήσετε ότι ήδη υπήρξαν σοβαρές συγκρούσεις με τον εργοδότη ή τους συναδέλφους σας.

6. «Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με την εταιρία στην οποία εργάζεστε τώρα ή έως τώρα;»

Εδώ καλείστε να εστιάσετε στα θετικά σημεία της εργοδότριας εταιρίας που εργάζεστε τώρα. Εστιάστε στα οφέλη της συνεργασία σας, αποφεύγοντας τα αρνητικά ή εκθέτοντάς τα με τον διακριτικότερο δυνατό τρόπο.
Μπορείτε, για παράδειγμα, να εξηγήσετε ότι η οικογενειακή επιχείρηση στην οποία εργάζεστε έχει χαράξει μια στρατηγική, η οποία δεν συμπνέει με τις προσδοκίες σας για το μέλλον, χωρίς να αναφερθείτε σε εύνοια που δείχνει ο εργοδότης σας σε συγγενικά του πρόσωπα που ενδεχομένως δεν έχουν τα δικά σας τυπικά προσόντα ή που είναι κατά την κρίση σας αναξιόλογα.

7. «Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με τον τωρινό προϊστάμενό σας;»

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αναφερθείτε στα κυριότερα προτερήματά του, είτε αυτά αφορούν στις επαγγελματικές του ικανότητες, είτε στον χαρακτήρα του. Θα αξιολογηθεί πολύ θετικά το να αναφέρετε ότι οι καλές σας σχέσεις με τον προϊστάμενό σας θα διατηρηθούν, ανεξάρτητα από την αλλαγή της εργασίας σας.
Ακόμη και αν ο προϊστάμενός σας είναι ο λόγος για τον οποίο επιθυμείτε να αποχωρήσετε από την τωρινή σας θέση, είναι προτιμότερο να αναφέρετε ότι οι προσωπικότητές σας δεν ταιριάζουν ιδιαίτερα με αποτέλεσμα η απόδοσή σας να μην είναι η μέγιστη δυνατή, από το να του αποδώσετε κακούς χαρακτηρισμούς. Αυτή είναι μια στάση που τιμά εσάς και δείχνει επαγγελματισμό.

8. «Ποιο είναι το προφίλ των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζεστε καλύτερα και με ποιους δυσκολεύεστε να συνεργαστείτε;»

Διευκρινίστε με ποιους τύπους προσωπικοτήτων θα ταιριάζατε καλύτερα, προσθέτοτοντα ταυτόχρονα πως έχετε τη διάθεση και τις ικανότητες να συνεργαστείτε με όλους ανεξαιρέτως, επειδή γνωρίζετε ότι μόνο μέσα από τη συνεργασία επιτυγχάνονται οι στόχοι σας.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να περιγράψετε τύπους προσωπικοτήτων με τις οποίες δεν είσαστε συμβατός/η.

9. «Υπήρξαν περιστάσεις, κατά τις οποίες ενεργήσατε χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του προϊσταμένου σας; Αν ναι, μιλήστε μας γι αυτές.»

Καλό θα ήταν να αποφύγετε να δώσετε την εντύπωση ότι λειτουργείτε αυθαίρετα, ή ότι αδυνατείτε να πάρετε πρωτοβουλίες.
Περιγράψτε τουλάχιστον μία περίπτωση, όπου ενεργήσατε χωρίς την καθοδήγηση του προϊσταμένου σας, επιλύοντας μόνος/η ένα έκτακτο πρόβλημα, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, το συμφέρον της εταιρίας, αλλά τη διατήρηση των καλών εργασιακών σας σχέσεων με τον προϊστάμενό σας.
Θυμηθείτε ότι οι εταιρίες προτιμούν εργαζόμενους που επιδεικνύουν σεβασμό στις διαδικασίες και στο εταιρικό οργανόγραμμα, για τις θέσεις που βρίσκονται χαμηλά στην ιεραρχία, ενώ προτιμούν εργαζόμενους με μεγάλη αυτονομία και ικανότητα λήψης πρωτοβουλιών και διαχείρισης κρίσης, όταν για τις υψηλόβαθμες θέσεις.

10. «Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το προσεχές και το απώτερο μέλλον;»

Η ερώτηση αυτή, σας καλεί να εκθέσετε τους βραχυπρόθεσμους – δηλαδή σε βάθος χρόνου μικρότερο των πέντε ετών- και τους μακροπρόθεσμους επαγγελματικούς σας στόχους.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να προσέξετε ώστε οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι σας να δικαιολογούνται από την προϋπηρεσία σας, και να αποτελούν το συνδετικό κρίκο, ανάμεσα σε αυτή και στους μακροπρόθεσμους στόχους σας.

11. «Γιατί πιστεύετε ότι θα έπρεπε να σας προτιμήσουμε έναντι των υπολοίπων υποψηφίων για τη θέση;»

Πρόκειται για την πλεόν σημαντική ερώτηση και η απάντησή σας σε αυτή θα καθορίσει πολλά ακόμα και το αν πάρετε τελικά τη θέη εργασίας που στοχεύετε.
Παραθέστε τα συγκριτικά σας πλεονεκτήματα, έναντι των υπόλοιπων υποψηφίων.
Μπορείτε να αναφερθείτε στα κυριότερα πλεονεκτήματα και επιτεύγματά σας, κλείνοντας την απάντησή σας με αναφορά στις γνώσεις και ικανότητές σας που εκτιμάτε ότι θα ωφελήσουν άμεσα και χειροπιαστά τον μελλοντικό εργοδότη σας.

Μην ξεχνάτε ότι μια συνέντευξη είναι η ευκαιρία σας να πείσετε τον εργοδότη σας ότι είστε εσείς ο κατάλληλος εργαζόμενος για αυτή τη θέση. Μην πηγαίνετε ποτέ με χαμηλή αυτοπεποίθηση ή με ψυχολογία ζητιάνου για τη θέση εργασίας. Η ψυχολογία σας πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να παρουσιάσετε τον εαυτό σας τον πλέον ικανό για την συγκεκριμένη θέση, να εμπνέετε εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση.
Πάντα φυσικά με μέτρο, συνέπεια και σεβόμενοι τις βασικές αρχές μιας πρώτης επαγγελματικής συζήτησης.